Anul 2017 a fost un an al extinderii și al progresului pentru Inițiativa Belt and Road (Belt and Road Initiative – BRI). De la Forumul Belt and Road, organizat în mai în Beijing, la creșterea valorii Fondului Drumului Mătăsii sau al numărului de state membre ale Băncii Asiatice pentru Investiții în Infrastructură, la transformarea BRI într-un proiect global, toate aceste evoluții au influențat dezvoltarea inițiativei chineze, dar mai ales modul cum aceasta este percepută de către statele lumii.
Ce este Inițiativa Belt and Road?
Lansată în 2013 ca un proiect ce viza refacerea vechiului drum al mătăsii, fără foarte multe detalii adiacente, Inițiativa Belt and Road s-a transformat în principala politică externă a Chinei. Aproape nicio vizită externă a unui important oficial chinez nu are loc fără o discuție sau un acord legat de BRI. Inițiativa Belt and Road a devenit astfel nu doar un nou proiect chinez, ci o politică de soft power prin care China își promovează interesele pe plan extern.
Inițiativa Belt and Road a fost descrisă inițial ca un proiect de infrastructură de interconectare a Chinei de Europa, via Eurasia și Africa, prin intermediul a două coridoare economice, unul terestru, denumit Silk Road Economic Belt și unul maritim denumit The 21st Century Maritime Silk Road.
Confuzia a fost alimentată de faptul că agenția de presă chineză Xinhua a făcut publică în 2014 o hartă a BRI care prezenta două căi de acces dinspre China spre Europa, lansând ideea că Inițiativa Belt and Road ar fi un proiect de infrastructură care dorește să lege China de Europa printr-o serie de rute terestre, ferate și conducte de gaz sau petrol. Concepția greșită despre BRI a fost aprofundată de laitmotivul ce precizează că BRI se întinde peste 65 de state, cuprinde aproape 65% din populația lumii și 30% din PIB-ul mondial.
În realitate, Inițiativa Belt and Road este o strategie foarte fluidă, care nu acoperă un număr exact de state, ci se poate extinde către orice stat interesat de acest proiect chinez. De asemenea, ea nu se limitează la infrastructură și nici măcar la investiții economice, dorind să promoveze și cultura chineză, legăturile people-to-people sau cooperarea interguvernamentală cu statele care se implică în inițiativă. Astfel, Inițiativa Belt and Road poate fi privită mai degrabă ca o strategie de smart power a Chinei, care își dorește să se promoveze la nivel global și să-și crească influența.
Un an al progresului
După patru ani în care numeroase proiecte și investiții chineze au fost promovate ca fiind parte din BRI, guvernul chinez a luat decizia de a crește statutul inițiativei. În luna mai 2017, China a organizat primul forum dedicat inițiativei, care a adunat în Beijing aproximativ 30 de șefi de stat și de guvern, plus alți 27 de înalți oficiali, în încercarea de a promova China și BRI statelor lumii. Forumul a avut loc în luna mai, fiind cel mai important eveniment diplomatic al anului pentru China. Printre participanți s-au numărat António Guterres, secretarul general ONU, Jim Yong Kim, președintele Băncii Mondiale, Christine Lagarde, directoarea FMI, și șefi de stat ca Vladimir Putin (Rusia), Recep Tayyip Erdogan (Turcia), Mauricio Macri (Argentina), Milos Zeman (Cehia), cât și șefi de guvern ca Alexis Tsipras (Grecia), Paolo Gentiloni (Italia), Mariano Rajoy (Spania) și Nawaz Sharif (Pakistan), pentru a enumera doar câțiva.
Pentru China, forumul a fost un real succes, în ciuda faptului că state importante ca Germania, Franța, Marea Britanie sau SUA și-au trimis reprezentanți de rang secund. Cu toate acestea, peste 1.200 de persoane au participat la forum, printre care oficialii menționați mai sus, dar și cercetători, oameni de afaceri și jurnaliști. Cu ocazia forumului, s-au semnat peste 70 de memorandumuri de înțelegere privind cooperarea dintre China și statele aflate de-a lungul BRI și s-au cimentat relațiile Chinei cu aceste state. Forumul a atras și atenția presei globale către Beijing și către inițiativa BRI, văzută în Vest ca manifestarea noii puteri economice a Chinei.
Succesul forumului a fost dat și de discuțiile care au fost purtate în jurul celor mai importante proiecte de infrastructură marca Belt and Road Initiative. Cu ocazia acestui forum s-a discutat despre proiectele de rute feroviare ce leagă China de Laos, Jakarta de Bandung, Addis Ababa de Djibouti și Belgrad de Budapesta. În plus, Xi Jinping, președintele Chinei, a propus suplimentarea cu 14,5 miliarde de dolari a Fondului Drumului Mătăsii, în valoare de 40 de miliarde de dolari. Fondul Drumului Mătăsii este un proiect chinez de finanțare a proiectelor Inițiativei Belt and Road, care a fost înființat în 2014. De atunci și până în prezent, acesta s-a implicat în realizarea unei serii de proiecte ca linia ferată Mombasa-Nairobi, centrala hidroelectrică Karot din Pakistan, achiziția a 10% din proiectul de gaz natural lichefiat Yamal, din Rusia, și crearea unei platforme de investiții în energie, care se dorește a fi lansată în parteneriat cu compania americană General Electric.
Un alt proiect chinez care a avut de câștigat pe parcursul lui 2017 a fost Banca Asiatică pentru Investiții în Infrastructură (Asian Infrastructure Investment Bank – AIIB). Cu un capital de 100 de miliarde de dolari și proiecte desfășurate în state ca Pakistan, Indonezia, Bangladesh, Oman, Azerbaidjan, Georgia, India, Egipt sau China, AIIB și-a mărit numărul de membri și proiecte în 2017. Dacă la început se bucura de 57 de state membre fondatoare, în prezent banca a ajuns la 84 de membri, printre statele noi adăugate numărându-se și România. Dintre proiectele finanțate de AIIB în 2017 merită amintite lucrările la metroul din India (Bangalore) și Filipine, un proiect din China care vizează îmbunătățirea calității aerului și înlocuirea cărbunelui cu gaz natural, sau un proiect de îmbunătățire a distribuției internetului în Oman. În Tadjikistan, AIIB dorește îmbunătățirea capacității hidrocentralei Nurek, iar în Georgia construirea centurii Batumi. Astfel, un total de 15 proiecte au fost aprobate spre finanțare de către AIIB în 2017, iar anul 2018 se anunță și mai promițător.
Nu doar proiectele de infrastructură sau cele energetice au legat China de Europa în 2017, dar și noile rute ferate lansate de China Railway Corporation către Europa. Intitulate China-Europe Express, rutele ferate care în trecut legau doar doar câteva orașe chineze și europene și-au mărit considerabil numărul. Până în 2017 au fost lansate 57 de rute ferate care leagă 35 de orașe chineze cu 34 de orașe europene. Dintre acestea, cea mai mediatizată a fost ruta Yiwu-Londra, care a fost lansată la începutul lunii ianuarie. Chiar dacă transportul feroviar este de două ori mai scump decât cel maritim, rutele feroviare China-Europa înjumătățesc durata transportului, fapt ce le face mai atractive pentru companiile care vor să-și livreze mai rapid marfa către Europa. În plus, anumite rute feroviare se bucură de subvenții acordate de guvernele locale, prețul aferent unui container fiind astfel redus considerabil.
O inițiativă cu anvergură globală
Anul care tocmai s-a încheiat a fost și unul al premierelor pentru Inițiativa Belt and Road, care nu doar că a fost introdusă în constituția Partidului Comunist Chinez alături de teoria care îi poartă numele lui Xi Jinping, dar s-a și extins pe plan global, ajungând până în America Latină. Acest fapt dovedește că BRI nu este doar un proiect local ce vrea să unească China de Europa, ci s-a transformat într-o strategie globală a Chinei. Recent, state ca Panama și Chile au făcut publice intențiile lor de a participa la Inițiativa Belt and Road. Dovada clară a extinderii către America a venit de la președintele Xi Jinping. În timpul vizitei din noiembrie, în Beijing, a președintelui statului Panama, Xi Jinping a declarat că America Latină este un partener indispensabil al inițiativei BRI.
Includerea Inițiativei Belt and Road în constituția partidului dovedește faptul că proiectul este unul important, fiind adesea sinonim cu politica externă a Chinei din ultimul timp. De asemenea, ea cimentează statutul ei, asigurându-i longevitatea și după retragerea din funcție a lui Xi Jinping, cel care a lansat și care și-a legat numele de BRI.
Anul 2017 a fost un an important pentru Inițiativa Belt and Road, care s-a extins pe toate continentele, devenind și mai importantă la nivel global. Primul său forum a fost catalogat ca un succes de către China, care a stabilit și un al doilea Forum Belt and Road, care va avea loc în 2019, tot pe teritoriul chinez. Pe lângă organizarea forumului din Beijing, BRI s-a bucurat de un an plin de proiecte și noi state care și-au manifestat dorința de a accede la inițiativă. China va continua să promoveze intens Inițiativa Belt and Road în 2018, care devine din ce în ce mai cunoscută la nivel global. Acest an ar putea aduce și unele evoluții noi ale inițiativei, în special primele sale proiecte în America Latină.
Comenteaza