Parteneriatul UE-China: progrese și dificultăți

Georgiana Boboc | 4 iunie 2017
Steagurile Uniunii Europene și Chinei +
Steagurile Uniunii Europene și Chinei -

Dincolo de așteptările și obiectivele ultimei vizite în Europa a premierului chinez Li Keqiang, aceasta a scos în evidență atât potențialul de cooperare dintre Uniunea Europeană și China, cât și obstacolele cu care cele două se confruntă în planul cooperării.

Pe durata vizitei de trei zile, premierul Li Keqiang a vizitat Germania și Belgia, unde a participat la întâlnirea anuală dintre premierul chinez și cancelarul german, un mecanism stabilit încă din 2004 și de asemenea, la al 19-lea summit UE-China. Premierul Li a mai luat parte și la diverse evenimente precum Forumul de Inovație China-Germania, summitul de afaceri UE-China, Dialogul UE-China privind cooperarea în domeniul inovației, un show auto Geely-Volvo și alte activități de promovare a turismului.

Vizita premierului Li s-a axat pe promovarea a două obiective principale: protejarea intereselor comerciale și a globalizării și întărirea cooperării și dialogului dintre China și Uniunea Europeană. Pe fondul ultimelor evoluții politice precum Brexit și alegerea președintelui Donald Trump, China pare să fi adoptat rolul noului lider al globalizării mondiale, de care sunt legate interesele sale comerciale la nivel global, precum și noua inițiativă Belt and Road.

În cadrul întâlnirii cu cancelarul Angela Merkel, premierul Li a pus accent pe necesitatea promovării comerțului liber și a globalizării economice, precum și pe importanța eforturilor comune de menținere a păcii și stabilității. Premierul Li Keqiang a declarat că scopul vizitei sale este de a „promova relațiile bilaterale și cooperarea pentru a […] aduce beneficii ambelor țări și pentru a contribui la stabilitatea regională și globală, la cooperare și dezvoltare”.

De cealaltă parte, Angela Merkel a afirmat faptul că protecționismul și izolaționismul vor avea consecințe negative pe termen lung. Această declarație vine la numai câteva zile după reuniunea liderilor de stat G7, în urma căruia președintele Trump a declarat că va retrage Statele Unite din Acordul de la Paris pentru prevenirea efectelor încălzirii globale. Cancelarul german a arătat că în acest context Europa nu se mai poate baza pe alții, făcând referire la Statele Unite și Marea Britanie.

Această afirmație însă are o semnificație mult mai profundă și surprinde o evoluție negativă a relațiilor EU-SUA, care avantajează China în promovarea cooperării cu Uniunea Europeană. Cele două părți au o serie de interese comune, UE fiind cel mai mare partener comercial al Chinei și China cel mai mare partener comercial al Germaniei după Statele Unite în 2016. De asemenea, China este un susținător important al integrării europene, potrivit viziunii Beijingului, o Europă stabilă și unită contribuind la o lume multipolară și la globalizarea economică.

În timpul vizitei premierului Li în Germania, Deutsche Bank a anunțat un plan de investiții în cooperare cu China Development Bank în valoare de 2,7 miliarde de euro, și totodată a fost semnat un memorandum de înțelegere privind promovarea internaționalizării monedei chineze renminbi și cooperarea dintre țările de-a lungul inițiativei Belt and Road.

Deși vizita premierului Li a fost întâmpinată cu mare interes de către liderii europeni, cele două părți nu au reușit să ajungă la un consens privind statutul de „economie de piață” al Chinei. După o discuție cu premierul chinez, președintele Comisiei Europene Jean-Claude Junker a declarat că s-au făcut progrese, dar că Uniunea Europeană nu poate oferi încă Chinei statutul de economie de piață, deși aceasta este membră a Organizației Mondiale a Comerțului de 15 ani. Liderii europeni au invocat problema accesului investițiilor europene pe piața chineză și acuzațiile de dumping față de unele produse chineze. China a fost acuzată în repetate rânduri că exportă produse precum oțel, aluminiu, ciment și alte materiale de construcții la prețuri mai mici decât ceilalți parteneri comerciale, ceea ce îi oferă un avantaj neechitabil și incompatibil cu economia de piață.

Premierul chinez Li Keqiang la summitul UE-China din 2016
Premierul chinez Li Keqiang, alături ... +
Premierul chinez Li Keqiang, alături de reprezentanții Uniunii Europene, Jean-Claude Juncker și Donald Tusk, la Summitul China-UE din 2016 -

Totodată, oficialii de la Bruxelles au făcut presiuni pentru îmbunătățirea accesului pe piața chineză și limitarea restricțiilor pentru investitorii străini în condițiile în care investițiile europene în China au înregistrat cel mai scăzut nivel din ultimii ani. Comisarul European de Comerț, Cecilia Malmström, a afirmat că este nevoie de „reciprocitate” din partea Chinei pentru a avansa negocierile privind un acord de investiții și o mai bună cooperare economică.

Lipsa consensului pe teme comerciale a împiedicat emiterea unei declarații comune privind combaterea efectelor schimbărilor climatice, deși ambele părți au susținut importanța acestui obiectiv. Premierul Li Keqiang a reafirmat poziția Chinei privind susținerea Acordului de la Paris, iar președintele Comisiei Europene a declarat faptul că atât Uniunea Europeană, cât și China susțin implementarea Acordului de la Paris și că lupta împotriva schimbărilor climatice va continua cu sau fără Statele Unite.

În contextul ultimelor evoluții politice și economice, vizita premierul Li Keqiang a pus în evidență potențialul pe care China îl are în avansarea relațiilor economice cu Uniunea Europeană, dar și obstacolele de depășit pentru o mai bună cooperare. Dialogul pozitiv privind lupta împotriva schimbării climatice și promovarea globalizării economice trebuie însoțit de eforturi susținute de ambele părți.

| 4 iunie 2017|Categories: China, Economie, Europa-Asia, Geopolitică|Tags: , , , , |0 Comentarii

Despre autor:

Georgiana Boboc este analist RISAP. Ea urmează un Masterat de Relații Internaționale în China, în cadrul China Foreign Affairs University. Vorbitoare de limbă chineză, Georgiana este interesată, în mod deosebit, de politica externă a Chinei, rolul statului chinez în sistemul internațional precum și relația acestuia cu marii actori, precum Statele Unite și Rusia.

Comenteaza