Japonia în dialog internaţional pentru fabricarea primului avion invizibil F-3

Silviu Petre | 29 martie 2016
Prototip F-3, cunoscut sub numele ... +
Prototip F-3, cunoscut sub numele de Mitsubishi X-2 Shinshin -

Cum flota sa de avioane F-15 americane și F-2 îmbătrânește, iar ambițiile Chinei în mările limitrofe ridică semne de întrebare în regiune, Japonia plănuiește un nou avion de vânătoare pentru secolul al XXI-lea. F-3, cum va fi numit aparatul, face parte dintr-un program mai amplu, estimat la valoarea de 40 de miliarde de dolari. Deoarece suma este imensă și nu îi permite Japoniei să fabrice fiecare aparat în parte pentru un cost rezonabil, decidenții din Tokyo au depus diligențele pentru a se întâlni cu diferiți parteneri occidentali precum Boeing, Lockheed Martin sau consorțiul Eurofighter. Acesta din urmă este un cartel de firme, precum BAE Systems, Airbus și Finmeccanica, responsabile de crearea aparatului Eurofighter Typhoon.

În țara natală, viitorul F-3 va intra în sfera de responsabilitate a celor de la Mitsubishi. Până atunci însă, guvernul nipon a făcut o comandă pentru 42 de avioane F-35 americane. Dar cum americanii le refuzaseră anterior o comandă de avioane F-22, japonezii s-au reorientat spre o soluție internă. Un analist nipon consideră că mult promisul F-35 poate satisface unele dintre nevoile de securitate ale țării sale, dar nu pe toate, de aceea trebuie să se recurgă la un design autohton. Flota de avioane F-2 și F-15 americane vor fi retrase din uz undeva între 2020 si 2030.

Ce este F-3?

F-3, deocamdată încă în stadiul de prototip, reprezintă un avion multirol de generația a V-a care ar trebui să intre în serviciu undeva prin 2030. Până atunci, japonezii au finalizat un aparat premergător cu rol de „demonstrator tehnologic” pe care vor experimenta diferitele concepte ce vor fi incluse în F-3. Demonstratorul, botezat ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X) sau, mai popular, Mitsubishi X-2 Shinshin („spiritul inimii”), s-a realizat în urma unui parteneriat între Institutul de Dezvoltare și Cercetare Tehnologică (Technical Research and Development Institute – TRDI) al Ministerului Apărării și compania Mitstubishi. Echipa de ingineri a început să lucreze încă de la mijlocul anilor 2000, cu o serie de întreruperi la mijlocul deceniului trecut. Din 2009, X-2 a fost dezvoltat în cadrul uzinei Mitsubishi de la Toyoyama, proiectul consumând un buget de 2,3 miliarde yen (19,3 milioane dolari).

Ca date tehnice, X-2 Shinshin are o lungime de circa 14 metri și o lățime de 9 m. Plafonul maxim de zbor se situează la 15.250 de metri, iar viteza este de 2.570 km/h. Design-ul încorporează o carlingă lată ce permite vizibilitatea în toate direcțiile, două motoare, pedale de control al combustibilului (prezente, de altfel, pe F-22), sisteme electronice de ultimă generație. Cât despre muniție, se vorbește că gigantul Mitsubishi are în vedere racheta aer-aer AAM-4B, adică racheta de aproximativ 3 metri și 230 de kilograme cu o rază de 120 km, pe care o poate străbătate la viteza Mach 4-5 (5.000-6.-000 km/h) . Până la momentul prezent, se pare că AAM este prea mare pentru a fi fixată pe aripa avioanelor F-35, pe care Tokyo le-a comandat, fiind deci și aici necesară o muncă de adaptare.

Cât va costa F-3 când va începe să fie produs în anul 2027? Mulți analiști se tem de costurile imense per aparat, mergând până la 200 de milioane de dolari, sumă deloc confortabilă chiar și pentru a treia economie a planetei.

| 29 martie 2016|Categories: Japonia, Securitate|Tags: , , |0 Comentarii

Despre autor:

Silviu Petre este cercetător independent și colaborator RISAP, al cărui domeniu de studiu abordează diverse teme legate de relațiile internaționale, cu precădere cele din Asia de Sud. Acesta a obținut doctoratul cu teza „India's war on terrorism. Between implosion and regional hegemony” și este autorul cărții „India și hegemonia regională”, apărută la editura Tritonic.

Comenteaza