Federaţia Rusă îşi măreşte Forţele Navale cu 8 crucişătoare nucleare

Mihai Ardelean | 24 iulie 2016
Crucișătorul Pyotr Veliky, din clasa ... +
Crucișătorul Pyotr Veliky, din clasa Kirov, al Forțelor Navale Ruse -

Proiectul de construcție a crucișătoarelor cu nume de cod 23560 Lider va demara la începutul anului 2018 și va fi finalizat în câțiva ani – se  preconizează că primele vase vor intra în serviciul militar în intervalul 2023-2025.

În anul 2007, guvernul de la Moscova a înființat Corporația Unită de Construcții Navale (CUdCN – United Shipbuilding Corporation), o societate pe acțiuni, controlată de stat, având menirea de a gestiona șantierele navale ale Federației Ruse. Corporația acoperă, în momentul de față, aproximativ 80% din cererile de construcții navale și, recent, a semnat un contract cu guvernul rus pentru construcția a 8 crucișătoare nucleare din clasa Lider. Noile crucișătoare vor fi înarmate cu nu mai puțin de 200 de rachete de tip Kaliber-NK, pe lângă capacitățile tehnice de luptă antiaeriană, antirachetă și antisubmarină. Flota de crucișătoare din clasa Lider va fi așadar cea mai modernă flotă de suprafață cu propulsie nucleară a Federației Ruse, succesor al proiectului 1144 Orlan, cunoscut mai bine sub denumirea Kirov.

Proiectul 23560 Lider se încadrează în meta-planul de reînarmare al Federației Ruse, estimat ca fiind realizabil până la finele anului 2025. Pe de cealaltă parte, ținând cont de factorii geopolitici și economici care au diminuat considerabil capacitatea Federației Ruse de a-și moderniza flota, se vehiculează idei conform cărora prioritatea modernizării și înzestrării Forțelor Navale se va plasa pe Flota Nordică, mai exact cea care are misiunea de a promova și proteja interesele rusești în Oceanul Arctic și Oceanul Atlantic. Raționamentul acestei decizii este fundamentat în tendința de expansiune a NATO în Europa, asta cel puțin din perspectiva Kremlinului, precum și în doleanțele de exploatare a resurselor naturale din zona Arctică a Federației Ruse. Astfel, va avea de suferit Flota din Pacific a Federației Ruse și implicit capacitatea Kremlinului de a-și proiecta puterea într-o zonă care devine din ce în ce mai tensionată pe fondul revendicărilor teritoriale ale Chinei în Marea Chinei de Sud.

Când vine vorba de construcții navale militare, cele mai importante porturi ale Federației Ruse sunt cele din Murmansk (singurul loc în care Flota Nordică poate repara nave de mari dimensiuni precum portavioanele); Sevastopol (care a intrat în subordinea CUdCN odată cu anexarea Crimeei în martie 2015); mănunchiul de șantiere navale din Sankt Petersburg (care produc 70% din nave destinate pentru export); Vanino (oraș aflat la coasta Pacificului, în regiunea Khabarovsk Krai, care asigură întreținerea efectivelor amfibii ale Flotei din Pacific) și Vladivostok (șantier naval strategic care asigură reparațiile navelor de război de mari dimensiuni precum și a submarinelor Flotei din Pacific). Cele mai importante zone de interes pentru Federația Rusă, din punct de vedere naval, rămân zonele din Atlantic-Arctic și Pacific.

Contextul actual, cel în care Kremlinul este nevoit să se axeze pe periferia vestică, va avea efecte considerabile asupra strategiei din Pacific, dar cu toate acestea Moscova își va folosi resursele precare pentru a susține strategiile din ambele regiuni de maxim interes.

| 24 iulie 2016|Categories: Rusia și Asia Centrală, Securitate|Tags: , , |0 Comentarii

Despre autor:

Mihai Ardelean este fost intern RISAP și absolvent al Facultății de Istorie și Filosofie din cadrul Universității Babeș-Bolyai, din Cluj-Napoca. Domeniile sale de interes sunt legate de geopolitică și geostrategie, concentrându-se pe politica internă și externă a Indoneziei, precum și pe evoluțiile geopolitice din spațiul regiunii Asia-Pacific.

Comenteaza