Luni, 21 august 2017, a avut loc o coliziune între distrugătorul american John S. McCain și un tanc petrolier, în apropiere de Singapore, la est de Strâmtoarea Malacca. În urma impactului dintre cele doua vase, zece marinari au fost dați dispăruți, iar cinci au fost răniți. Nava americană a fost puternic avariată, ,,compartimentele de acostare, instalațiile și camera de comunicații fiind inundate”.
Vestea a făcut înconjurul lumii, impactul dintre nava militară John S. McCain și un tanc petrolier având loc la doar două luni de când distrugătorul USS Fitzgerald s-a ciocnit de o navă care transporta containere. Căutările celor 10 marinari dispăruți în urma accidentului au durat câteva zile.
La o zi după accident, Scott Swift, comandantul Flotei Pacifice a Statelor Unite, a declarat că s-au găsit „rămășite”, ce pot fi ale celor 10 marinari dați dispăruți. Statele apropiate de zona unde a avut loc accidentul și-au arătat solidaritatea contribuind la căutări, Malaysia trimițând o parte a marinei sale, iar Singapore asigurând căutările cu ajutorul unor avioane. După o săptămână, trupurile neînsuflețite ale celor 10 marinari au fost găsite. Între timp, marina americana a adus informații cu privire la cei cinci marinari răniți în urma impactului. Conform declarațiilor, aceștia se află într-un spital din Singapore unde primesc îngrijiri medicale.
Incidentul de luna aceasta amintește de tristul eveniment din luna iunie, când a avut loc o coliziune între nava de război americană USS Fitzgerald și o navă comercială. În acele împrejurări au murit 7 marinari americani. În urma raportului marinei, s-a descoperit că nava comercială a lovit direct cabina căpitanului navei americane. Marinarii se aflau în zona de dormit în timpul impactului, zona ce a fost rapid inundată, iar dintre cei 35 de marinari, doar 28 au putut să se salveze.
Șeful operațiunilor navale SUA, amiralul John Richardson a propus ca marina americană să ia o zi pauză de la operațiunile militare pe care le desfășoară, indiferent de locație și să se preocupe de măsurile de siguranță, atât de necesare pentru a evita astfel de accidente. Propunerea amiralului este determinată și faptul că în apele Pacificului au avut loc o serie de accidente, coliziunea de luni fiind a doua de acest gen din ultimele luni și a patra de la începutul anului pentru marina americană. Îngrijorarea îi este împărtășită și de comandantul Flotei Pacifice, Scott Swift, care a declarat: ,,Suntem foarte îngrijorați din cauza acestor patru incidente.”
Cu toate acestea, prin declarațiile făcute, amiralul Swift arată este încrezător că flota americană poate face fața cu succes unor eventuale atacuri în regiunea unde au avut loc cele patru accidente. ,,Avem o echipa puternică (…) Am 140.000 de marinari care raportează situația Flotei Pacifice în fiecare zi. Am peste 200 de nave subordonate, 60% din marina americană se află în Flota Pacifică, așa că sunt foarte încrezător că putem răspunde la orice îndrumare și în orice direcție.”
Până în acest moment nu s-a aflat cauza producerii acestui accident, luându-se în calcul orice posibilitate. John Richardson a declarat în cadrul unei conferințe de presă, la Pentagon, că marina va lua în considerare orice cauză a producerii accidentului, de la antrenament pană la blocarea radarelor sau interferențe cibernetice. John Kirby, fost diplomat și actual analist CNN, și-a exprimat însă scepticismul asupra ipotezei care susține că ciocnirea navelor a fost întâmplătoare: „Există probabil diferite sute de moduri în care așa ceva să se întâmple” (…) „Știu că poate suna puțin ciudat pentru mine să spun asta, dar este neobișnuit pentru nave să intre în coliziune, chiar dacă știu că au existat câteva (coliziuni) aici în ultimele luni.”
Marina americană pare a fi înțeles însă că există o problemă generală, care trebuie rezolvată cât mai repede, pentru a reveni repetarea acestor accidente și pentru a proteja viața marinarilor americani.
Comenteaza