Summitul trilateral de la Baku pune în mișcare Coridorul de Transport Nord-Sud

Mihai Ardelean | 13 august 2016
Vladimir Putin și Ilham Aliyev ... +
Vladimir Putin și Ilham Aliyev la Summitul Conference on Interaction and Confidence Building Measures in Asia (CICA), în 2014 -

Liderii Azerbaidjanului, Federației Ruse și Iranului s-au întâlnit pe data de 8 august 2016 la Baku, pentru a pune bazele unor consorții care vor schimba configurația geoeconomică din Eurasia. Cel mai notabil proiect este Coridorul de Transport Nord-Sud.

La inițiativa lui Ilham Aliyev, președintele Azerbaidjanului, Baku a organizat summitul liderilor celor trei state, ale cărui teme principale s-au centrat în jurul dezvoltării relațiilor economice trilaterale precum și purtarea de discuții cu privire la chestiuni regionale și internaționale. În condițiile în care fiecare dintre cele trei state se confruntă cu probleme relativ similare, printre care efectele asupra economiei domestice, cauzate de prăbuşirea preţului petrolului și de proximitatea faţă de zonele generatoare de instabilitate (precum Orientul Mijlociu Extins și Afganistan), Moscova, Baku și Teheran sunt hotărâte să pună bazele unei axe geopolitice. Pe lângă discuțiile cu privire la crearea unui cadru de luptă comun împotriva terorismului, având drept resort împărtășirea informațiilor, cele mai importante discuții au avut rațiuni economice. Așa numitul Coridor de Transport Nord-Sud (CTNS), reprezintă un proiect de amploare care ar avea să schimbe semnificativ ecuația geoeconomică a Eurasiei. CTNS este compus dintr-o rețea de căi feroviare, maritime și de șosele, având aproximativ 7.200 de km lungime. Va constitui o veritabilă aortă între Rusia, Azerbaidjan și Iran, vizând reducerea semnificativă a costurilor și a timpului de călătorie pentru mărfuri. CTNS este conceput pentru a crea o legătură între piețele din Asia de Sud și cele din Europa de Nord-Vest, care va ocoli Canalul Suez, influențând astfel configurațiile geoeconomice și geopolitice din regiune.

Coridorul de Transport Nord-Sud
Coridorul de Transport Nord-Sud și ... +
Coridorul de Transport Nord-Sud și ruta alternativă -

Ruta a fost testată în 2014, iar rezultatele au fost impresionante. Pe căile de transport obișnuite Mumbai-Baku și Mumbai-Astrakhan, costurile au fost reduse cu 2.500 de dolari la 15 tone de mărfuri, iar între Rusia și India, ale căror schimburi comerciale au loc cu preponderență pe mare, durata transportului a fost redusă cu 26 de zile, de la 40 la 16. S-a dovedit, de asemenea, că rutele CTNS-ului vor contribui cu aproximativ 35% la reducere costurilor de transport între India și Federația Rusă.

Pe lângă proiectul CTNS, discuțiile pe teme economice au fost dominate de doleanțele celor trei lideri de a aprofunda cooperarea economică în regiunea Mării Caspice, în special în ceea ce privește explorarea și exploatarea resurselor de hidrocarburi.

În martie 2016, în urma unei întrevederi între ministrul afacerilor externe al României, Lazăr Comănescu și președintele Iranului, Hassan Rouhani, liderul de la Teheran a afirmat că statul român ar avea de beneficiat de pe urma proiectului CTNS, mai ales că România și Iran sunt pornite pe calea revitalizării relațiilor bilaterale pe plan diplomatic, economic, cultural, științific și tehnologic.

Despre autor:

Mihai Ardelean este fost intern RISAP și absolvent al Facultății de Istorie și Filosofie din cadrul Universității Babeș-Bolyai, din Cluj-Napoca. Domeniile sale de interes sunt legate de geopolitică și geostrategie, concentrându-se pe politica internă și externă a Indoneziei, precum și pe evoluțiile geopolitice din spațiul regiunii Asia-Pacific.

Comenteaza