Rivalitatea dintre Uber China și Didi Chuxing se transformă în parteneriat

Georgiana Boboc | 8 august 2016
Reclamă la compania Uber, postată ... +
Reclamă la compania Uber, postată pe o mașină de taxi -

După o lungă perioadă de competiție pe piața aplicațiilor mobile de taximetrie, gigantul american Uber a decis să își vândă operațiunile din China către compania Didi Chuxing, punând astfel capăt unei competiții costisitoare pentru ambele părți. În schimbul acestui transfer, Uber va deține 20% din acțiunile noii companii create împreună cu Didi, companie evaluată la o valoare de 35 miliarde de dolari. De asemenea, Uber China va continua să aibă un brand separat, dar care va funcționa sub noua companie.

Uber devine astfel cel mai mare acționar al companiei Didi, care înainte de această achiziție era estimată la o valoare de 28 de miliarde de dolari. Acordul dintre cele două presupune și o investiție de 1 miliard de dolari a companiei chineze în Uber. Această fuziune nu este însă surprinzătoare, ci vine ca o strategie a companiei americane de a face profit pe piața chineză, după o serie de investiții făcute pentru a-și depăși principalul competitor, Didi Chuxing.

La finalul anului 2015, Uber China avea o cotă de piață mult mai mică decât cea a companiei chineze, estimându-se că Didi Chuxing controlează aproximativ 80% din piață. Cele două companii au făcut mari investiții pentru a obține profit, Uber pierzând deja 2 miliarde de dolari. Crearea unei noi companii Uber-Didi promite însă un profit mai mare și, conform CEO-ul Uber China, Travis Kalanick, aceasta este „singura modalitate pentru o afacere sustenabilă care să poată servi cel mai bine călătorii, șoferii și orașele pe termen lung”.

Deși în alte țări precum Statele Unite sau Canada, Uber a reușit să obțină profituri mari, în China procesul s-a dovedit mult mai greu, iar unii analiști atrag atenția că pierderea de capital în China din ultimele două luni punea în pericol operațiunile la nivel mondial.

Totuși, având în vedere cotele de piață ale celor două companii unite, prin noua companie se va crea aproape un monopol, care cel mai probabil va afecta pasagerii, dar și șoferii angajați. Lipsa competiției ar putea determina o creștere a prețurilor serviciilor, iar șoferii riscă să piardă o mare parte din venit.

Această strategie a companiei chinezești nu este prima de acest fel, Didi Chuxing cumpărând în februarie 2015 compania Kuaidi, a doua pe piață la acel moment. În acest mod Didi a reușit să elimine treptat ceilalți competitori și să câștige o cotă de piață tot mai mare. De asemenea, Didi a încheiat colaborări cu o serie de alte companii importante precum Alibaba, Apple și Tencent, atrăgând investiții de miliarde de dolari.

| 8 august 2016|Categories: China, Economie|Tags: , , , , |0 Comentarii

Despre autor:

Georgiana Boboc este analist RISAP. Ea urmează un Masterat de Relații Internaționale în China, în cadrul China Foreign Affairs University. Vorbitoare de limbă chineză, Georgiana este interesată, în mod deosebit, de politica externă a Chinei, rolul statului chinez în sistemul internațional precum și relația acestuia cu marii actori, precum Statele Unite și Rusia.

Comenteaza