Reguli de circulație cu caractere chineze

RISAP | 6 iunie 2015
Ambuteiaj în trafic, în Beijing +
Ambuteiaj în trafic, în Beijing -

Traficul auto din China a devenit faimos în toată lumea pentru nerespectarea regulilor și pericolele asociate cu asta.

Cu două decenii în urmă, când China abia își începuse ascensiunea economică, străzile Beijingului erau pline de biciclete. În acei ani, industria auto a Chinei producea mai puțin de milion de vehicule anual. Astăzi însă, traficul din China are o cu totul altă imagine: fiecare bicicletă de la începutul anilor ’90 s-a transformat într-o mașină, iar străzile Beijingului și ale celorlalte mari orașe sunt aproape mereu blocate. În 2008, China a devenit cel mai mare producător de autovehicule din lume, iar producția de autovehicule a țării (care se situează la 23,7 milioane de unități) reprezintă astăzi un sfert din totalul mondial. China este și o piață de desfacere enormă: în 2014, în China s-au vândut mai mult de 23 de milioane de autovehicule.

Fiecare bicicletă de la începutul anilor ’90 s-a transformat într-o mașină, iar străzile Beijingului și ale celorlalte mari orașe sunt aproape mereu blocate.

Datorită creșterii vânzărilor din ultimii ani, în China există astăzi 154 de milioane de mașini. În medie, există 25 de mașini la fiecare 100 de gospodării, însă în orașe numărul este mai mare – în Beijing, de exemplu, există 63 de mașini la fiecare 100 de gospodării. Pe lângă explozia numărului de mașini, a crescut exponențial și numărul șoferilor: în 2014 acesta a crescut cu 11% și a ajuns la 247 de milioane. Aproape 30 de milioane dintre aceștia sunt începători.

Inevitabil, numărul mare de mașini și numărul mare de șoferi cu experiență limitată au creat un trafic extrem de periculos. Organizația Mondială a Sănătății estimează că aproximativ 200.000 de oameni mor anual din cauza accidentelor de circulație, un număr de patru ori mai mare decât cel din statisticile guvernamentale. Dintre aceștia, mai mult de 10.000 sunt copii. Un studiu din faimosul jurnal de medicină The Lancet estima că accidentele rutiere reprezintă a treia cauză a deceselor din China, după infarct și cardiopatia ischemică. În Taiwan în schimb, accidentele rutiere reprezintă doar a opta cauză a deceselor.

Traficul din China nu este însă periculos doar din cauza accidentelor, ci și din cauza agresivității și violenței. Între 2012 și 2015 poliția chineză a identificat 104 milioane de cazuri de agresivitate la volan, de la schimbarea bruscă a direcției de deplasare până la neacordarea de prioritate. Uneori, incidentele sunt extrem de grave și devin știri naționale: în aprilie, un Lamborghini și un Ferrari s-au ciocnit într-un pasaj din Beijing, în urma unei curse ilegale care a coincis cu lansarea în China a filmului Furious 7; la începutul lunii mai, după șicanări în trafic, un șofer din orașul Chengdu a blocat o mașină condusă de o femeie (filmarea este disponibilă pe Youtube; atenție, imaginile vă pot afecta emoțional), pe care a forțat-o să coboare din autovehicul, a trântit-o la pământ și a lovit-o până ce aceasta a leșinat; câteva zile mai târziu, în provincia Anhui, un bărbat a lovit în mod repetat o femeie care conducea o motocicletă și care i-a blocat calea – o zi mai târziu, victima s-a sinucis. Ultimele două incidente au fost înregistrate de camere video, iar incidentul din Chengdu a pornit o adevărată dezbatere națională. Multe dintre comentariile de pe site-urile chineze o învinovățeau pe femeia care a tăiat calea mașinii conduse de agresor, considerând că aceasta a provocat și a meritat tratamentul violent la care a fost supusă. Pe patul de spital, cu câteva coaste fracturate, aceasta a postat o scrisoare deschisă pe contul ei de Weibo, echivalentul chinez al Twitter, în care și-a cerut scuze pentru „șofatul ei inconștient”. Într-un sondaj online, 68% din respondenți considerau că incidentul a fost vina femeii, în timp ce numai 6% considerau că vinovat era bărbatul, restul respondenților acuzând ambele părți. Aceste păreri au fost probabil motivate de un stereotip des întâlnit nu doar în China, ci în întreaga lume, legat de capacitatea de a conduce mașini a femeilor.

Între 2012 și 2015 poliția chineză a identificat 104 milioane de cazuri de agresivitate la volan.

Nervozitatea este și ea o consecință predictibilă a condițiilor nefavorabile din trafic. Deși China este des lăudată pentru infrastructura rutieră pe care a reușit să o construiască în ultimii ani, aceasta nu a reușit să țină pasul cu creșterea parcului auto. Dar rezolvarea problemelor din trafic nu poate veni din extinderea în continuare a infrastructurii. Unele orașe din China au încercat și alte soluții: în Beijing de exemplu, în funcție de numărul de înmatriculare, mașinile nu au voie să circule în anumite zile. Politica a fost prima dată introdusă odată cu Jocurile Olimpice din 2008, când liderii chinezi nu doreau ca traficul din Beijing să afecteze desfășurarea competiției și să strice imaginea țării.

O parte a problemei o reprezintă și modul în care mulți chinezi privesc deținerea unei mașini: nu atât de mult ca o soluție pentru transport, cât un simbol al statutului social. Acesta este și motivul pentru care mărcile străine, în special cele de lux, au mult succes în China. Totuși, atitudinile încep să se schimbe: un studiu recent arăta că 11% din respondenți ar fi dispuși să renunțe la mașini din cauza condițiilor din trafic.

Până când traficul din China va deveni mai ușor de navigat și mai puțin periculos, chinezii cu bani vor putea folosi un mijloc de transport mai eficient: un elicopter care leagă Beijingul de orașul Tianjin și care poate fi rezervat prin aplicația celei mai mari companii de taximetrie online a Chinei, Didi Kuaidi (echivalentul chinez al Uber).

| 6 iunie 2015|Categories: China, Societate|Tags: , , |0 Comentarii

Despre autor:

Articolele publicate sub numele de RISAP sunt articole scrise de echipa de cercetători și analiști ai RISAP.

Comenteaza