Polonia: puntea aeriană dintre Europa și Asia

RISAP | 8 august 2016
Avion Boeing 787 Dreamliner al ... +
Avion Boeing 787 Dreamliner al companiei aeriene LOT, Polonia -

În luna iunie, înainte de a participa la summitul Organizației de Cooperare de la Shanghai, președintele chinez Xi Jinping a decis să efectueze un scurt periplu prin Europa. Cu această ocazie, el a vizitat Serbia și apoi Polonia, două state care încearcă să-și întărească relațiile cu gigantul asiatic. Turul lui Xi a venit la câteva luni după o altă vizită în Europa Centrală, de acea dată în Cehia, în luna martie. În cazul Cehiei, vizita a venit după numeroase investiții ale companiei CEFC China, aceeași companie care dorește să cumpere Rompetrol.

Toate acestea călătorii ale lui Xi Jinping reprezintă în același timp o continuare a politicii chineze față de Europa Centrală și de Est, dar și o accentuare a atenției acordate acestei regiuni, în special prin prisma proiectului One Belt, One Road (OBOR) al Chinei, care dorește refacerea Drumului Mătăsii. Regiunea Europei Centrale și de Est, din care face parte și România, este cheia acestui proiect.

Odată cu vizitele, în regiune au crescut și investițiile chineze. Și, dacă în luna iunie, Xi și omologul său Andrzej Duda au ridicat relațiile sino-poloneze la rangul de parteneriat strategic, Polonia pare a avea șansa primei investiții chineze importante din acest nou statut.

LOT leagă Polonia de China și de restul Asiei-Pacific

Mateusz Morawiecki, viceprim-ministrul Poloniei, a anunțat că guvernul se află în discuții cu mai mulți investitori, pentru „a salva” compania aeriană de stat LOT, care „este îngropată în datorii”. Morawiecki a adăugat că guvernul său a ales această variantă întrucât nu are capacitatea de a ajuta din nou LOT cu fonduri guvernamentale. Un ziar din Polonia a publicat informația că o delegație a companiei chineze de stat Air China va vizita Varșovia pentru a negocia cu oficialii polonezi, după ce Air China și-ar fi exprimat interesul pentru o participație de 49% în LOT.

Actualul guvern polonez, condus de Partidul Lege și Justiție, venit la putere în 2015, are relații mai reci cu Uniunea Europeană și cu țările vestice și este interesat să întărească legăturile cu China. Decizia de a vinde un pachet important de acțiuni în cadrul companiei aeriene naționale a fost luată deși guvernul este relativ sceptic față de privatizări.

Participația scoasă la vânzare va fi de maximum 49%, deoarece Uniunea Europeană se opune achiziționării unor pachete majoritare în cadrul companiilor aeriene europene de către companii non-europene. Dacă zvonurile despre implicarea Air China în cumpărarea unor acțiuni în cadrul LOT se vor confirma și se va ajunge la negocieri oficiale, încheierea unui acord va dura probabil o vreme, fapt indicat și de viceprim-ministrul polonez.

Indiferent însă de rezultatul acestor negocieri, LOT a contribuit deja la apropierea Chinei de Polonia pe cale aeriană. Începând cu 2012, compania a inaugurat zboruri periodice între Varșovia și Beijing. Astfel, de trei ori pe săptămână, aeronavele LOT încearcă să faciliteze accesul turiștilor și oamenilor de afaceri chinezi către Polonia. De partea cealaltă, și Air China dorește să contribuie la dezvoltarea relațiilor bilaterale. Astfel, compania de stat chineză va face competiție LOT și va inaugura în luna septembrie zboruri directe între Varșovia și Beijing.

Situația companiei LOT este asemănătoare cu cea a Tarom, o altă companie de stat bântuită de pierderi. Pentru mai mulți ani, guvernul polonez a căutat investitori dispuși să cumpere compania aeriană națională. Implicarea elvețienilor de la SAirGroup a luat sfârșit odată cu falimentul lor din 2002, la trei ani după achiziționarea unei participații de 37,5% în LOT. Turkish Airlines și, mai târziu, o companie americană care deține o participație în Wizz Air, au încercat să investească în LOT, negocierile cu guvernul polonez eșuând în ambele cazuri.

LOT a fost salvată de la faliment în 2012, primind 130 de milioane de euro de la guvernul polonez. De atunci, LOT a intrat într-un proces de restructurare și eficientizare și după aproape patru ani de sacrificii, se pare că va înregistra profit în primele șase luni ale anului curent. Deși este vorba de o sumă mică, de numai 7 milioane de euro, este o victorie pentru LOT, după o luptă dificilă. Investiția chineză ar veni într-un moment oportun și ar putea cataliza creșterea profiturilor companiei poloneze, care pare a fi decisă să profite de oportunitățile venite dintre regiunea Asia-Pacific.

Interior avion Boeing Dreamliner 787 al companiei LOT Polonia
Interior dintr-un avion Boeing Dreamliner ... +
Interior dintr-un avion Boeing Dreamliner 787 al companiei LOT, Polonia -

Începând cu luna octombrie, de trei ori pe săptămână, un avion Beoing 787 Dreamliner al LOT va lega Varșovia de Seul, stabilind prima conexiune aeriană săptămânală între Polonia și Coreea de Sud. La bordul avionului se vor afla însoțitori de zbor fluenți în coreeană, iar pasagerii vor putea degusta preparate din bucătăria coreeană și se vor bucura de producții K-drama. Varșovia speră că această rută va contribui la creșterea numărului de turiști și investitori coreeni care se orientează către Polonia.

Regiunea României, Europa Centrală și de Est, în vizorul investitorilor chinezi

Polonia, care este cel mai mare partener comercial al Chinei din Europa Centrală și de Est și singura țară din această regiune care a aderat la Banca Asiatică pentru Investiții în Infrastructură (AIIB), proiectul financiar al Chinei, joaca deja un rol important în cadrul OBOR. O linie feroviară leagă orașul chinez Chengdu de orașul polonez Lodz, facilitând comerțul pe cale terestră între cele două țări. Investiția în compania aeriană națională poloneză va fi probabil încadrată tot sub umbrela proiectului OBOR, contribuind la întărirea relațiilor și legăturilor dintre cele cele două state.

Deși valoarea tranzacției în cazul companiei LOT, estimată la aproximativ 89 de milioane de euro, nu este impresionantă, achiziția ar fi importantă datorită simbolismului ei. China a mai investit până acum în sectorul aerian din Cehia, unde CEFC a achiziționat o participație de 49,9% în compania Travel Service, care deține la rândul ei o participație în cadrul CSA Czech Airlines, compania aeriană națională a Cehiei. Investiția în LOT ar transforma Polonia în a doua țară care a obținut investiții chineze în sectorul aerian. Ar fi un semn al interesului chinez pentru regiunea Europei Centrale și de Est și ar indica posibile investiții viitoare și în alte țări.

O astfel de țară ar putea fi România, a cărei companie aeriană de stat, Tarom, are la rândul ei multe probleme economice. De câțiva ani se vorbește despre reintroducerea unui zbor direct între București și Beijing. Capitala României a rămas în urma unor orașe ca Budapesta, Varșovia sau Praga, care sunt astăzi conectate de Beijing. Atât Ungaria, cât și Cehia și Polonia și-au exprimat interesul pentru OBOR și pentru relații mai strânse cu China, semnând fie parteneriate strategice, fie memorandumuri de înțelegere privind proiectul OBOR.

Investițiile chineze în regiunea Europei Centrale și de Est sunt încă la început. Dezvoltarea proiectului One Belt, One Road va contribui la accelerarea acestora, atât în domenii precum infrastructură, transport sau energie, dar și în sectorul bancar, cel IT sau cel al telecomunicațiilor. Deși nu este clar dacă Air China va ajunge să investească în LOT, Polonia pare a se fi poziționat mult mai bine decât alte state est-europene pentru a obține cât mai multe beneficii de pe urma implicării chineze în Europa Centrală și de Est.

Despre autor:

Articolele publicate sub numele de RISAP sunt articole scrise de echipa de cercetători și analiști ai RISAP.

Comenteaza