MIKTA – un nou acronim pe scena internațională

RISAP | 7 iunie 2015
Întâlnirea miniștrilor de externe ai ... +
Întâlnirea miniștrilor de externe ai țărilor MIKTA cu președintele Coreei de Sud, Park Geun-hye. -

Statele BRICS au devenit simbolul lumii emergente. Cinci puteri de mijloc vor să le calce pe urme. Care sunt perspectivele grupării MIKTA?

În Coreea de Sud a avut loc o întâlnire care nu a primit deloc atenția cuvenită din partea presei internaționale. Miniștrii de externe ai Mexicului, Indoneziei, Coreei de Sud, Turciei și Australiei s-au întâlnit pe 22 mai la Seul pentru a discuta în cadrul formatului MIKTA, inaugurat în 2013.

MIKTA a pornit ca o inițiativă sud-coreeană, pusă la punct pe parcursul anului 2013 și a debutat cu o întâlnire a miniștrilor de externe ai celor cinci țări cu ocazia sesiunii anuale a Adunării Generale a ONU din septembrie 2013. La această întâlnire a fost ales numele de MIKTA, căruia îi lipsește rezonanța și efectul de metaforă al acronimului BRICS. Cei cinci miniștri au decis să colaboreze în rezolvarea unor probleme globale de interes comun și au hotărât să se întâlnească de trei ori pe an. Până acum, grupul MIKTA a organizat cinci întâlniri între miniștri de externe ai statelor.

Întâlnirile grupului MIKTA nu rezultă în hotărâri cu caracter obligatoriu, ci reprezintă doar o platformă pentru discuții și pentru schimbul de idei între membri, în scopul identificării unor soluții pentru probleme globale. Coreea de Sud a preluat rolul de coordonator anual al grupului în septembrie 2014, urmând în această poziție Mexicului. În septembrie, Coreea de Sud va preda ștafeta Australiei.

În luna februarie, tot în Seul, cele cinci țări au organizat prima întâlnire la nivel de adjunct al ministrului de externe, o mișcare simbolică ce arată că MIKTA evoluează către o formă instituțională. În cadrul acestei întâlniri a fost convenită înființarea unui website MIKTA și redactarea unor linii directoare pentru activitățile grupului.

„MIKTA va juca rolul unui catalizator și va facilita lansarea și implementarea unor inițiative de reformă a guvernării globale. Vom juca rolul de agenda-setter și ne vom asuma un rol constructiv pe scena globală.”

În declarația oficială adoptată de cei cinci miniștri de externe în urma summitului de la Seul sunt prezentate obiectivele grupării. Unul dintre aceste obiective este îndrăzneț: „MIKTA va juca rolul unui catalizator și va facilita lansarea și implementarea unor inițiative de reformă a guvernării globale. Vom juca rolul de agenda-setter și ne vom asuma un rol constructiv pe scena globală.”

Grupul MIKTA și-a propus niște obiective mărețe, dar va putea el să realizeze aceste deziderate? Are acest grup capacitatea de a deveni o organizație multilaterală influentă sau va rămâne un simplu acronim puțin cunoscut? Dacă ar fi să urmeze pașii unei alte organizații, mult mai cunoscute, BRICS, MIKTA ar avea un precedent care i-ar garanta succesul.

MIKTA vs BRICS

Termenul de BRIC a fost creat de Jim O’Neill, din cadrul companiei Goldman Sachs, în 2001, pentru a descrie puterea statelor emergente și pentru a face previziuni în legătură cu contribuția acestora la transformarea economie mondiale. Termenul anticipa importanța pe care statele emergente o vor avea în viitor la nivel mondial, însă nimeni nu s-a așteptat ca un simplu acronim să aibă o forță atât de coezivă, încât, în decurs de nici zece ani, statele care și-au împrumutat inițiala pentru această abreviere să formeze un grup economic.

Țările MIKTA sunt puteri mijlocii, membre ale G-20, cu economii dezvoltate. Un mare avantaj al grupării MIKTA este echilibrul dintre cei cinci membri: toate cele cinci state au un PIB care variază între 10% și 30% din totalul grupării.

Prezentare comparativa a tarilor MIKTA
Prezentare comparativă a țărilor MIKTA +
Prezentare comparativă a țărilor MIKTA -

În cazul țărilor BRICS, PIB-ul Chinei reprezintă 55% din PIB-ul total al grupării, iar cel al Africii de Sud reprezintă numai 2,2%. Acest dezechilibru este unul dintre principalele puncte slabe ale BRICS, un dezavantaj pe care gruparea MIKTA îl evită.

De asemenea, toate cele cinci membre MIKTA sunt democrații. Indexul democrațiilor, publicat de Economist Intelligence Unit, caracterizează Turcia ca fiind un regim hibrid, însă în ciuda dubiilor care au apărut în ultimii ani în legătură cu dominația partidului lui Erdogan, Turcia organizează alegeri periodice și relativ libere. Din nou, spre deosebire de țările BRICS, țările MIKTA au o viziune asemănătoare asupra guvernării. Este chiar interesant de observat că toate aceste țări, în afară de Australia, și-au consolidat democrația de doar câteva decenii.

Privind către BRICS observăm că statele sale sunt situate pe patru continente (dacă punem în discuție și partea europeană a Rusiei), au sisteme politice și economice diferite, iar scopurile lor naționale diferă. China și India sunt doi mari hegemoni ai Asiei ale căror relații au fost presărate cu conflicte, tensiuni și competiție economică. China și Brazilia se definesc ca două mari puteri emergente și au intrat în luptă directă pentru resurse, de care au nevoie pentru a-și susține dezvoltarea economică. Rusia este singurul stat care nu încape sub niciun chip în această ecuație a țărilor emergente, statul rus putând fi catalogat drept o fostă mare putere aflată în declin. Singurul element care îi mai pulsează viață Rusiei și o menține pe linia de plutire a economilor emergente este gazul.

Asemănările statelor MIKTA, de la mărimea economiei, la forma de guvernământ, oferă o bază solidă pentru cooperare multilaterală. Postura lor de puteri regionale, situate oarecum în umbra marilor puteri, le poate motiva să colaboreze cât mai strâns în cadrul grupului, pentru a-și crește profilul și influența internațională. Spre deosebire de țările BRICS, în special China și India, care sunt țări unice, al căror exemplu nu poate fi urmat de alte state, țările MIKTA pot deveni modele de dezvoltare pentru alte state și au o șansă reală de a îndeplini unul dintre obiectivele formulate și, anume, acela de mediator între statele dezvoltate și cele în curs de dezvoltare, neputând fi acuzate că ar avea tendințe hegemonice.

Prezentare comparativa a tarilor BRICS
Prezentare comparativă a țărilor BRICS +
Prezentare comparativă a țărilor BRICS -

Poate unicul lucru pe care îl au în comun statele BRICS, în afara unei viziunii anti-occidentale, este faptul că sunt singurele state care nu sunt membrele Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, deși întrunesc condițiile de aderare. 2012 a fost anul în care cele cinci state non-membre OCDE au depășit pentru prima dată țările membre ale acestei organizații, din punct de vedere al PIB-ului total.

În prezent, BRICS sunt o formațiune puternic eterogenă, în care interesul individual primează celui comun. Avem ca exemplu tratativele purtate pentru crearea Noii Bănci de Dezvoltare care a fost înființată în 2014, după îndelungi negocieri. Mare parte dintre statele membre, deși disimulează, se tem de dominația Chinei în acest forum, pentru că ar putea ranforsa puterea Chinei în interiorul, dar și în exteriorul BRICS. Cu toate acestea, statele au decis ca centrul economic al băncii să fie la Shanghai, iar poziția de președinte să fie ocupată pentru început de un indian. Capitalul Noii Bănci de Dezvoltare este de 50 de miliarde de dolari, capital ce reprezintă contribuția de 10 miliarde de dolari din partea fiecărui stat membru și care va ajunge în viitor la 100 de miliarde de dolari. Noua Bancă de Dezvoltare se dorește a fi o alternativă la ordinea americană impusă de Banca Mondială și FMI și aduce nou faptul că statelor vor avea dreptul la un vot și nu li se va acorda drepturi de vot în funcție de cota capitalului, evitând astfel o putere de veto foarte mare ca în cazul Băncii Mondiale.

Precedentul creat de BRICS este extrem de încurajator pentru perspectivele MIKTA. Un grup care nu avea în comun la fel de multe caracteristici și care a fost pus laolaltă de un analist doar pe baza potențialului de dezvoltare economică a reușit să devină o organizație internațională cu greutate. De partea cealaltă, statele MIKTA au decis să colaboreze din propria inițiativă și nu au aproape niciun diferend între ele. Astfel, fundația pe care se poate construi organizația MIKTA ar trebui să fie mult mai stabilă. Cele cinci state vor avea însă mult de lucru până ce grupul lor va dobândi același renume ca BRICS.

Despre autor:

Articolele publicate sub numele de RISAP sunt articole scrise de echipa de cercetători și analiști ai RISAP.

Comenteaza