Inițiativa Belt and Road sau globalizare cu caracteristici chineze

RISAP | 15 mai 2017
Coridor în Palatul de Vară, ... +
Coridor în Palatul de Vară, China -

În trecut, China marca legăturile cu Europa prin celebrul Drum al Mătăsii. Acum, la mai bine de o mie de ani distanță, Inițiativa Belt and Road dorește să reconecteze China cu Europa prin proiecte de anvergură pe teritoriul a trei continente: Asia, Africa și Europa.

În 2013, aflat în vizită în Kazahstan, Xi Jinping, președintele Chinei, lansa unul dintre pilonii inițiativei Belt and Road, The Silk Road Economic Belt sau drumul terestru al noului Drum al Mătăsii. Câteva luni mai târziu, în Indonezia, Xi anunța The 21st Century Maritime Silk Road, artera maritimă a noului Drum al Mătăsii, integrând astfel rutele proiectului care avea să fie denumit „One Belt, One Road”(OBOR) sau Yi Dai, Yi Lu.

Privit de mulți analiști și cercetători drept un proiect de infrastructură, OBOR a fost gândit într-un mod mai complex, devenind principalul burete de absorbție a investițiilor chineze în lume și o umbrelă pentru politica externă a statului chinez. Prin intermediul OBOR, China își întărește statutul la nivel global, oferind imaginea unui actor responsabil și important.

Proiectul OBOR a fost însă mult prea mult identificat de analiștii vestici cu ideea de infrastructură și construirea sau reabilitarea de căi ferate și drumuri și prea puțin cu celelalte puncte din cele cinci enumerate de Xi Jinping cu ocazia lansării inițiativei: coordonare a politicilor, infrastructură, comerț, circulație monetară și legături people-to-people.

Prin urmare One Belt, One Road și-a schimbat în mai puțin de doi ani numele în Belt and Road Initiative (BRI), tocmai pentru a sublinia angajamentul luat de China în modernizarea nu doar a infrastructurii, dar implicarea statului chinez în toate palierele de dezvoltare. De la cel economic, la cel politic, financiar, social, și de infrastructură, toate aceste aspecte urmau să fie promovate de Inițiativa Belt and Road (BRI). Proiectul Noului Drum al Mătăsii nu reprezintă deci un drum sau o serie de drumuri sau căi ferate care să lege Europa de Asia. Deși agenția de presă Xinhua a publicat în 2014 o hartă care a fost considerată imaginea oficială a BRI, inițiativa nu reprezintă un drum sau coridor, ci indică mai degrabă o zonă de investiții. În acest context, toate țările din această zonă pot atrage investiții chineze, companiile chineze fiind dornice să își promoveze investițiile sau achizițiile sub brand-ul de Belt and Road.

Harta Belt and Road Initiative
Ilustrația a hărții BRI lansată ... +
Ilustrația a hărții BRI lansată de Xinhua -

Inițiativa Belt and Road a devenit astfel cea mai de succes politică de soft power a Chinei, atrăgând până acum câteva zeci de state care au semnat memorandumuri de înțelegere cu China pentru dezvoltarea BRI și facilitând promovarea Chinei la nivel global. Investițiile de peste 50 de miliarde de dolari, promovate de China ca parte a proiectului BRI, continuă să atragă noi membri, multe alte state manifestându-și interesul de a participa la proiectul Belt and Road.

În acest context, pe 14-15 mai, Beijing a fost locul de întâlnire a liderilor lumii, iar președintele Xi Jinping a fost amfitrionul evenimentului Belt and Road Forum, care a avut o rezonanță la nivel mondial datorită numelor importante care au luat parte la eveniment. Vladimir Putin, Paolo Gentiloni, Mariano Rajoy, Alexis Tsipras, Recep Erdogan, Christine Lagarde, Nursultan Nazarbayev, Joko Widodo, Rodrigo Duterte și Aung San Suu Kyi sunt doar câteva de numele importante pe plan mondial sau regional care au luat parte la evenimentul organizat în cinstea proiectului BRI.

Forumul are menirea de a internaționaliza Inițiativa Belt and Road și de a o legitima, prin participarea celor 29 de șefi de stat. Pentru China, forumul a fost o ocazie foarte bună de a promova atractivitatea BRI și gradul de acceptare globală a proiectului.

Dacă implementarea sa se va realiza cu succes, BRI are șansa să schimbe actualului mediu economic internațional. Deși nu este clar care este suma totală de investiții care vor fi realizate în cadrul Inițiativei Belt and Road, cifrele estimate de observatori variază de la 1 la 4 trilioane de dolari. Până acum însă, la aproape patru ani de la lansarea proiectului de către președintele chinez Xi Jinping, China nu a oferit niciun plan detaliat al BRI și al implementării sale. Din această cauză, inițiativă a devenit mai degrabă un termen care definește aproape toate investițiile realizate de companiile chineze în zonele din Eurasia și Africa, decât un proiect cu parametrii bine definiți.

Forumul Belt and Road ar putea contribui la conturarea unei imagini mai clare asupra inițiativei și ar putea cataliza procesul de implementare a acesteia.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Despre autor:

Articolele publicate sub numele de RISAP sunt articole scrise de echipa de cercetători și analiști ai RISAP.

Comenteaza