Facebook și Marele Zid Chinezesc al Internetului

Mădălina Merlușcă (Alecsa) | 5 august 2018

Rețeaua de socializare Facebook este blocată în China din luna iulie 2009, când pe fondul unor revolte din provincia Xinjiang, din vestul Chinei, autoritățile au afirmat că rețelele de socializare au fost folosite pentru instigare, ca modalitate de comunicare a protestatarilor și punerea la cale a noi planuri de revoltă. De atunci, Facebook a rămas blocată pe teritoriul Chinei.

Directorul executiv și fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, și-a arătat în nenumărate rânduri interesul față de China. Acesta nu a ezitat să-și manifeste, prin exces de zel, simpatia față de liderii chinezi (la un dineu oficial avut loc în septembrie 2015 la Casă Albă, Mark Zuckerberg l-a abordat pe președintele chinez Xi Jinping, cerându-i să sugereze un nume chinez pentru fata lui, care urma să se nască peste câteva luni, însă acesta l-a refuzat politicos), să alerge prin smogul din Beijing și să demonstreze că a învățat mandarina. Deși Mark Zuckerberg nu a renunțat la visul său ca Facebook să intre pe piața chineză, până în prezent el nu a reușit să convingă guvernul chinez să permită accesul companiei sale.

China are peste 750 de milioane de utilizatori de Internet și prezintă interes pentru Facebook, deoarece compania își poate mări considerabil numărul de utilizatori și ar putea colabora cu firmele chineze de publicitate și cele care doresc să se extindă dincolo de granițe.

Măsurile de cenzură a Internetului în China au fost puse în aplicare de Partidul Comunist Chinez începând cu anul 1998 și sunt cunoscute sub denumirea de „Proiectul Scutul de Aur” (Golden Shield Project) și „Marele Zid Chinezesc al Internetului” (Great FireWall of China). Principalele scopuri avute în vedere de conducerea de la Beijing în luarea acestei decizii au fost: controlul social al cetățenilor, protejarea companiilor locale de concurența externă și protecția sistemului de stat, prin limitarea și monitorizarea activității online ale utilizatorilor și prin împiedicarea transmiterii unor informații pe care aceasta le consideră inadecvate.

În prezent, în China sunt interzise site-uri și aplicații precum: Google, Twitter, Instagram, WhatsApp, Youtube, The New York Times, Reuters, etc. Însă, chinezii au alternative la aplicațiile și rețelele de socializare interzise, de exemplu: în loc de WhatsApp și Facebook există Wechat, versiunea chinezească a Twitter este Weibo, în loc de Google există Baidu și Bing, QQ chinezesc este similar cu aplicația Facebook Messenger, Youku și Tudou sunt folosite în loc de Youtube, etc.

În anul 2013, odată cu deschiderea zonei economice libere din Shanghai, în presă s-a zvonit  că rețelele de socializare Facebook și Twitter, precum și site-ul The New York Times vor putea fi accesate în acea zonă de 29 de km2. Acest proiect (Shanghai Free Trade Zone) a fost aprobat de către guvern la începutul lunii iulie 2013, fiind un pas foarte important către un comerț liberalizat în domeniul serviciilor, cu investiții străine și private autorizate în 18 sectoare. Măsura guvernului chinez a fost văzută ca o strategie activă de deschidere a Chinei, întrucât 25 de companii străine și-au arătat interesul să înceapă activitatea în acea zonă, iar renunțarea la cenzura cibernetică părea a fi o măsură firească. Însă, autoritățile chineze nu au făcut nicio derogare de la politicile interne privind Internetul.

Autoritățile chineze au repetat în nenumărate rânduri faptul că orice societate străină este binevenită în China dacă respectă pe deplin legile și regulile interne. La deschiderea Conferinței Mondiale a Internetului care a avut în la Wuzhen, în anul 2015, pe fondul adoptării de către China a unei noi legi care prevedea măsuri stricte privind securitatea națională și Internetul, președintele chinez Xi Jinping a declarat că este important ,,să se  respecte dreptul fiecărei țări de a-și alege independent propria cale de dezvoltare cibernetică”.

Așadar, singura soluție pentru Facebook de a fi din nou permisă în China ar însemna conformarea cu toate regulile de cenzură și control instituite de guvernul chinez, precum: accesul autorităților la baza de date, colaborarea Facebook cu parteneri locali, crearea propriul aparat de cenzură pentru blocarea site-urilor și informațiilor.

Cea mai recentă încercare a Facebook de împrietenire cu China a avut loc în luna iulie 2018, când compania a obținut o licență pentru a deschide o filială, denumită Facebook Technology, în orașul Hangzhou, acolo unde își are sediul și cunoscuta societate Alibaba. Filiala companiei era deținută de Facebook Hong Kong Limited și avea ca scop sprijinirea dezvoltatorilor din China, inovatorii și startup-urile (companiile recent înființate). Succesul a fost de foarte scurtă durată (câteva ore), întrucât Facebook a primit permisiunea inițială de la autoritățile locale din provincia Zhejiang, dar administrația centrală de la Beijing a respins cererea. Înregistrarea online privind aprobarea de funcționare a acestei divizii a fost retrasă. Dacă această divizie ar fi primit aprobarea, nu ar fi fost prima companie străină care ar proceda în acest mod. Societăți ca Google, care are un centru de cercetare a inteligenței artificiale, și Apple se supun regulilor din China.

China nu este singura țară din lume unde Facebook-ul este afectat de măsurile de cenzură. De-a lungul timpului site-ul a fost interzis pentru anumite perioade de timp și în Turcia, Siria, Iran, Pakistan, Bangladesh, India, Cuba, Egipt, Vietnam, și este interzis în Coreea de Nord.

În prezent, există o scăpare în aparatul de cenzură a Internetului din China. Orice persoană aflată pe teritoriul chinez poate accesa toate site-urile interzise prin folosirea unei rețele private virtuale (VPN-Virtual Private Network), care permite accesarea Internetului ca în țările unde nu sunt restricții de acest fel. Însă, în luna iulie 2017 guvernul chinez a ordonat companiilor de telecomunicații deținute de stat să înceapă blocarea serviciilor de VPN. Cu toate acestea, VPN-ul funcționează în China și în prezent, dar nu se știe cât timp va dura până când autoritățile vor reuși să le blocheze complet.

Accesul Facebook pe piața chineză ar fi o posibilitate importantă de creștere și extindere a companiei, însă concesiunile pe care aceasta va trebui să le facă pentru a convinge conducerea de la Beijing riscă să primească un val imens de critici privind libertatea de exprimare și metodele folosite. Aceasta este situația în care se găsește un alt gigant american, Google, după ce a apărut informația că ar putea lansa în China o versiune cenzurată a motorului său de căutare.

| 5 august 2018|Categories: China, Societate|Tags: , |0 Comentarii
Madălina Merlușcă (Alecsa) este trainee RISAP. Domeniile sale de interes sunt strâns legate de relațiile și parteneriatele formate între Republica Populară Chineză și Uniunea Europeană, relațiile internaționale și economice, politica externă a Chinei, cultură chineză și japoneză.

Comenteaza