China a oferit Rusiei 12 miliarde de dolari pentru proiectul de gaz natural lichefiat Yamal

RISAP | 7 mai 2016
Spărgătorul de gheață rus Yamal, ... +
Spărgătorul de gheață rus Yamal, în drum către Polul Nord, în 2001 -

Proiectul rus Yamal, de export de gaz natural lichefiat, este tot mai aproape de a fi finalizat, datorită finanțării oferite de două bănci din China.

Două bănci chineze, Banca de Dezvoltare a Chinei (China Development Bank) și Banca de Export-Import a Chinei (Export-Import Bank of China) au ajuns la un acord cu negociatorii ruși pentru a acorda împrumuturi în valoare de 12 miliarde de dolari proiectului Yamal. Acest proiect implică construirea unui centru de lichefiere a gazului natural în peninsula nordică Yamal, pentru ca acest gaz să poată fi exportat către piața asiatică, în special către China.

Proiectul Yamal este foarte important pentru Kremlin, guvernul rus acordând numeroase facilități fiscale, cât și ajutor financiar companiei care îl construiește. Această companie este deținută în proporție de 50,1% de Novatek, cel mai mare producător de gaz independent din Rusia. O participație de aproape un sfert din compania Novatek este deținută de fondul Volga Resources, controlat de omul de afaceri Gennady Timchenko, un apropiat al președintelui Vladimir Putin. Acesta se află însă pe lista persoanelor sancționate de SUA și aliații săi în urma intervenției Ruse în Crimeea și Ucraina, afacerile Novatek fiind la rândul său afectate. Sancțiunile au reprezentat un obstacol important în calea finalizării proiectului Yamal, întrucât au blocat accesul la credit din partea băncilor vestice.

Intervenția celor două bănci de stat salvează situația proiectului, care are acum suficiente fonduri pentru a fi finalizat. Principalele bariere rămân acum cele de ordin tehnic, întreg complexul fiind construit într-o zonă slab populată, la temperaturi extrem de scăzute. Primul terminal este însă în proporție de 65% finalizat, estimându-se că va deveni operațional în 2017. Băncile chineze vor acorda un împrumut în euro, echivalentul a 10,6 miliarde de dolari, și un împrumut în renminbi, echivalentul a 1,5 miliarde de dolari. Ambele vor avea dobânzi cu 3,3 puncte procentuale deasupra ratelor standard (EURIBOR și SHIBOR) în timpul fazei de construcție și cu 3,55 puncte procentuale deasupra acelorași rate, odată ce proiectul va fi finalizat. Ambele împrumuturi au fost făcute pe o perioadă de 15 ani.

Ajungerea la un acord era predictibilă, întrucât compania de stat chineză CNPC (China National Petroleum Company) deține 20% din compania de proiect, în timp ce fondul de stat Silk Road Fund deține 9,9%. Restul de 20% din compania de proiect este deținută de Total. Totuși, în ciuda faptului că finalizarea proiectului era în interesul Chinei, negocierile s-au prelungit, ele fiind anunțate încă de la începutul anului trecut. Ca de obicei, după cum Rusia a învățat în ultimii ani, China s-a dovedit a fi un negociator atent și exigent, fondurile chineze fiind dificil de obținut. Împrumutul avansează însă cooperarea sino-rusă în domeniul energetic, iar decizia Moscovei de a invita atât CNPC, cât și Silk Road Fund în acest proiect pare a fi produs rezultate tangibile.

Infografic RISAP rute de transport al gazului natural lichefiat dinspre peninsula Yamal către piața asiatică
Rute de transport al gazului ... +
Rute de transport al gazului natural lichefiat dinspre peninsula Yamal către piața asiatică -

Odată finalizat, proiectul Yamal, cel mai nordic proiect de acest tip, va exporta 16,5 milioane de tone de gaz natural lichefiat (liquefied natural gas – LNG) către piețele asiatice, în special către China. Proiectul Yamal face parte din planurile administrației Putin de a desprinde Rusia de dependența față de piața europeană, deschizând accesul către piețele dinamice din est. Prăbușirea prețului petrolului și al gazului din ultima vreme a reprezentat însă o barieră suplimentară în calea proiectului, punând la îndoială rentabilitatea sa. O altă încercare pentru Rusia va fi recenta decizie americană de a permite exportul de gaze naturale din SUA. În luna februarie a fost efectuat primul export de gaz natural lichefiat din zona continentală a Statelor Unite, în acest caz către Brazilia. Se așteaptă însă ca SUA să devină unul dintre cei mai mari jucători pe piața LNG până în 2020, accesând inclusiv piața asiatică. Faptul că vasele rusești, care exportă din peninsula Yamal și care vor avea rol dublu de transportator și spărgător de gheață, vor trebui să străbată apele înghețate ale Oceanului Arctic este un dezavantaj al variantei rusești, în comparație cu furnizori precum Qatar, Australia sau SUA. Dar și mai problematic va fi transportul gazului natural lichefiat în timpul iernii, când ruta nordică va fi extrem de dificil de parcurs, iar vasele vor trebui să străbată distanța până în Asia ocolind Europa și mergând apoi prin canalul Suez, Oceanul Indian și Marea Chinei de Sud. În această situație, importurile din Rusia vor fi mult mai scumpe decât cele din Australia sau SUA, punând sub semnul întrebării viabilitatea proiectului Yamal. Perspectivele sale sunt optimiste doar pe termen lung, odată ce încălzirea globală va permite folosirea permanentă a rutei nordice, prin Oceanul Arctic.

Proiectul rusesc Yamal va avea însă un avantaj: legăturile tot mai strânse dintre China și Rusia, facilitate de pivotul rusesc către Beijing. Pentru compania care construiește acest proiect, dificultățile financiare au fost rezolvate. Acum rămân de depășit doar cele tehnice.

| 7 mai 2016|Categories: China, Economie, Rusia și Asia Centrală|Tags: , , , , , |0 Comentarii

Despre autor:

Articolele publicate sub numele de RISAP sunt articole scrise de echipa de cercetători și analiști ai RISAP.

Comenteaza